Kritisch Panel Delft

Iedereen kan hier zijn/haar commentaar kwijt over een aantal zaken die mensen met een beperking in Delft ondervinden. Deze weblog is een partikulier iniatief. Kies bij het commentaar geven tussen "Other" of "Anonymus". Alleen smaad en zware beschuldigen op de persoon zullen worden verwijderd. Het is nog niet mogelijk om direct een foto te plaatsen, stuur een mail met de foto dan zal de webmaster deze plaatsen. kritischpaneldelft@hotmail.com

17 november 2007

WMO-verordening, ICF indicatie

In artikel 42 lid 5 van de Delftse WMO-verordening staat geschreven dat elke indicatie moet plaats vinden volgens het ICF-systeem.
De ICF-indicatie is een onafhankelijk, objectieve wijze van indiceren. Het indicatieorgaan moet een rapport opmaken,aan de hand van het ICF, waarin duidelijk komt te staan wat betrokkene nog wel zelf kan doen en wat niet. Maar ook hoe de geconstateerde beperkingen opgeheven kunnen worden. Het ICF houdt rekening met de persoonlijke situatie en de wensen van betrokkene.
Voorbeeld;
Volgens het ICF is b.v. vast komen te staan dat aanvrager niet zelfstandig kan koken en dat betrokkene dat wel graag zou willen omdat het haar hobby is, of omdat ze vindt dat dat nu juist bij de taken van een goede huismoeder hoort.
Het ICF geeft dan aan dat het aanpassen van de keuken door een onderrijdbare keuken te plaatsen de beperking opheft.

In het rapport kan dus niet staan dat een maaltijdvoorziening en/of huishoudelijke hulp een oplossing voor betrokkene is. Een maaltijdvoorziening en/of een huishoudelijke hulp neemt de mogelijkheid van zelfstandig koken weg en biedt geen compensatie aan de beperking rekening houdend met de persoonlijke situatie ende wens van betrokkene.

De webmaster heeft nergens iets kunnen vinden over hoe de vertegenwoordigers in het Panel hier over hebben gedacht en de gemeente hebben geadviseerd.

Het is daarom belangrijk geworden dat U als burger zich hierover uitspreekt en via deze site de politiek laat weten hoe u hierover denkt en wat uw ervaringen zijn.
Indiceert het CIZ volgens deze methode?
Vraagt U aan het CIZ het indicatierapport te mogen inzien voordat zij het aan de gemeente stuurt? Een niet onbelangrijke mogelijkheid en recht van alle burgers van Delft om zo te kunnen voorkomen dat het CIZ en de gemeente zich niet aan de verordening houden en dat U aan de vooru zobelangrijke voorziening kan komen, op een manier, vastgesteld in de wet en verordening.
Krijgt U van de gemeente en gedegen motivatie van toewijzing of afwijzing van hetgeen u heeft gevraagd?
Hoe is de ondersteuning van de verschillende organisaties bij uw aanvraag?

3 Comments:

Anonymous Anoniem schreef ...

Nou zo gaat het helemaal niet. Ik kreeg zo'n lieve dame op bezoek,ze keek wat rond,vroeg of ik verslechterd was ten opzichte van vorig jaar. Ik vertelde haar dat de reuma inderdaad verslechterd was en dat ik nu zelf de afwas niet meer doen, de was niet meer aan kon,niet in de keuken kon werken en andere dingen. Ze heeft niet gevraagd wat ik nog wel kan, alleen of mijn man er nog is en de kinderen nog thuis wonen. Ja, dat klopt. Nou, mooi mis met een rapport wat ik wel kan en dat ik het mijn taak vind het huishouden te doen. Ik moest het maar aan mijn man en kinderen overlaten en zelf veel rust nemen en hobbies gaan doen. Maar me vooral realiseren dat alle hulp die ik gevraagd had de gemeente heel veel geld zou gaan kosten, terwijl er volwassenen in huis waren die het ook konden doen. Ik bel zo'n organisatie op, vertelde mijn hele verhaal en raad wat ze zeiden? Die mevrouw had gelijk. Als je nog een man en kinderen hebt krijg je niets. Fijn zo'n organisatie die je zo geweldig helpt. Toen ik in de stad een kennis dit verhaal vertelde zei ze;" Die zullen dan wel gelijk hebben. Ze winnen per maand heel wat zaken,heb ik gelezen." Een kunst zeg, als je moeilijkere zaken gewoon niet aanneemt,zoals bij mij.
Maar ondertussen zit ik thuis te wachten tot mijn zoon van school komt,kan hij een boterhammetje klaar maken voor mij en een kopje thee. Leuk he? Andere moeders zorgen gewoon dat die dingen klaar staan als de kinderen thuiskomen. Maar dat gelul over zo'n keuring gebeurd niet bij onze organisaties en gemeente. Zij hebben het kennelijk te druk met mensen zwart maken en te schelden en te kankeren. Vreemde dingen.

23 november, 2007 06:02  
Anonymous Anoniem schreef ...

Even een opmerking. En Aangepaste Keuken is voorbijjjjjjjjjjjjjjjjjj. Waarommmmmmmmmmm, heel simpel. Men moet eten van de maaltijdservice of hoe het ook moge heten. Geen lekkere Chili Con Carne meer, nee gewoon van die vieze Maaltijdservice maaltijden. Hoezo indiceren via het ICF systeem?

23 november, 2007 16:15  
Anonymous Anoniem schreef ...

Tot nu toe ken ik inclusief mijzelf alleen maar veel mensen die zeer achteruit gegaan zijn. Waarom? Ben je gehuwd of samenwonend is nul uren mits de partner ook iets mankeert. Als je alleen woont ben je ook wel kandidaat om iets te mogen krijgen van HH1. Helaas in mijn geval zal ik wat mensen moeten ontslaan. Triest maar waar. Wat de vorige schrijver schrijft klopt, maaltijdservice. Heerlijk niet meer zelf te mogen beslissen hoe en wat ik kook en wanneer ik wil eten. Leuke Kerst! Puur de meest laagste bezuinigingswet die men heeft uitgevonden. Bedankt Regering Balkende en zijn Christelijke gevolgkliek. Dank aan de stad Delft en zijn bestuurders en vooral aan wat vechtende belangenclubs! Goed werk gelevert in de meest negatieve zin des woords. Denkelijk weet de beledigende OGD geen eens wat ICF betekend, denken aleen aan scootmobiel en aan hun zelf. Maar leuk te weten dat men 6 zaken per week wint? Welke is mij een raadsel. Ik weet dat ik veel te weinig hulp krijg en goed in de ellende ben gekomen. Helaas sta ik daar dus niet alleen in.

24 november, 2007 12:50  

Een reactie posten

<< Home