Kritisch Panel Delft

Iedereen kan hier zijn/haar commentaar kwijt over een aantal zaken die mensen met een beperking in Delft ondervinden. Deze weblog is een partikulier iniatief. Kies bij het commentaar geven tussen "Other" of "Anonymus". Alleen smaad en zware beschuldigen op de persoon zullen worden verwijderd. Het is nog niet mogelijk om direct een foto te plaatsen, stuur een mail met de foto dan zal de webmaster deze plaatsen. kritischpaneldelft@hotmail.com

17 november 2007

WMO-verordening aantal kilometers

De Wet Maatschappelijke Ondersteuning is bedoeld om alle burgers van Nederland gelijke kansen te geven om deel te kunnen (blijven) nemen aan de maatschappij. De Rijksoverheid heeft alle gemeenten van Nederland, dus ook Delft, de opdracht gegeven hier invulling aan te geven.

De gemeente Delft heeft gekozen om het aantal te vergoeden kilometers te beperken tot 1500-2000 kilometers per jaar.

Het gevolg hiervan kan zijn dat als je in Tanthof woont en ouders hebt wonen in de Indische buurt dat je dan 1x naar je ouders kan en dan twee dagen aan huis zit gekluisterd.Je kan dan ook niet even boodschappen doen, bij jou in de buurt, want je kilometers zijn op.
Het is niet duidelijk, in de verordening, of o.a. de kilometers die je met een scootmobiel aflegt of een elektrische rolstoel ook hier onder vallen.

De vraag is waarom de leden van het Panel niet hebben toegezien dat de verordening duidelijker is en dat de beperking op het aantal kilometers uit de verordening werd geschrapt. Het moet bij het panel bekend zijn geweest dat de gemeente zich in deze op de WVG-juriprudentie beroept. Wetende dat de WVG een geheel andere wet was en niets te maken had met het recht van deelname aan de maatschappij door iedereen.

De webmaster vraagt zich af of er al mensen zijn die door deze regeling beperkt worden in hunmobiliteit.
Verder vraagt de webmaster zich af wat de burgers van Delft van deze beperking op deelname aan de maatschappij vindt.

Uw mening is van groot belang omdat de gemeenteraad op korte termijn zich over de WMO-verordening gaat buigen en op deze wijze kennis kan nemen van hetgeen onder de burgers leeft.

2 Comments:

Anonymous Anoniem schreef ...

Ik dacht dat de WMO bedoelt was iedereen deel te laten nemen.
Ik ben een 32 jarige man en heb een baan. Verdien niet veel,maar ben gelukkig. Ik kan gaan en staan waar ik wil en doen wat ik wil. Mijn vriend is rolstoelafhankelijk en kan niet veel. Om hem te begrijpen heb ik eens een maand met hem meegedaan. In mijn vakantie ben ik 4 weken in een rolstoel gaan zitten en dat was een openbaring en eerlijk gezegd heb ik er nog nachtmerries van. Ik ging met een rolstoeltaxi naar mijn vriend. Werd boos,want de bus kwam gewoon een uur te laat en toen ik er iets van zei zei de chauffeur;"Mond houden,anders neem ik je niet mee." Voor de terugreis zijn ze me vergeten op te halen. Dus midden in de avond,met de rolstoel aan de hand, ben ik naar huis gaan lopen. Ik kan dat nog,maar anderen niet.
Nu worden ze beknot in het aantal kilometers. Mijn vriend kan dan 2x per maand naar mij komen en verder niet meer de deur uit. Gevolg; Ik ga naar hem toe en hij komt niet meer bij mij. Is dat mee kunnen doen aan de maatschappij?Als zoveel als mogelijk normaal persoon bij je vriend op visite gaan?
Politiek, Panel, denk toch eens na. Dit kunnen jullie je medemens,die het al zo moeilijk hebben, toch niet ook nog eens aandoen?Doe hetzelfde als ik en ga voor een lange tijd eens in een rolstoel leven en bind 1 arm op je rug of zo. Kijk dan eens wat er gebeurd, voordat je mensen de vereenzaming injaagt.

20 november, 2007 07:19  
Anonymous Anoniem schreef ...

Het zou werkelijk van zeer vreemd zijn als men deze kilometer eis gaat invoeren. Maar helaas de politiek in deze stad kennende en wetende dat men niet de aandacht echt voor de WMO heeft zal dit er wel doorheen komen. Men vindt de WMO te moeilijk. Een ander verhaal zijn de belangenorganisatie`s, helaas willen de meeste niet echt voor hun achterban opkomen. Doet men het wel dan wordt er zover ik weet niet geluisterd, of afgestraft. Maar dat het in Delft niet pluis zit is nu al te voelen! Sterkte een ieder.

23 november, 2007 08:32  

Een reactie posten

<< Home